Verbetering data-uitwisseling tussen VIVET-partijen

Er moet regelmatig data worden uitgewisseld tussen de VIVET-partijen (CBS, Kadaster, PBL en RVO) t.b.v een analyse voor gezamenlijk informatieproduct. In de praktijk gaat de uitwisseling en koppeling van bestaande datasets niet zo gemakkelijk, waarover in deze rapportage conclusies en aanbevelingen.

In dit onderzoek is aan de hand van interviews gekeken naar:

  1. Wat zijn de behoeften voor het datadelen tussen de VIVETpartijen: PBL, Kadaster, RVO en CBS? Welke gebruikersvragen kunnen dan beter worden beantwoord?
  2. Wat is er nodig om te komen tot de oplossingen, aanbevelingen zowel op inhoudelijk (b.v. standaardisatie etc) als procesmatig (welke afspraken, verplichtingen etc.) vlak?

Tijdens de interviews is gevraagd naar het doel/grondslag van de samenwerking, de cases waaraan gewerkt is, en daarin de juridische overeenkomsten, technische issues, inhoudelijke punten, financiële hobbels en samenwerkaspecten.  Vaak werden de antwoorden in een wat bredere context gegeven dan louter de case waaraan gewerkt was. De interviews zijn vervolgens geanalyseerd en samen gegroepeerd per thema met issues en kenmerken.

Alle issues en kenmerken die naar voren kwamen zijn samengevat volgens de volgende hoofdthema's; financiële issues, FAIR principes en  organisatorische issues. Deze zijn vervolgens ingedeeld in wat goed gaat, en waar een wens ligt tot verbetering.

Afbeeldingen

2024

Cookie-instellingen